گیربکس خودرو چیست ؟

گیربکس خودرو چیست ؟ علائم خرابی گیربکس خودرو

گیربکس چیست؟

گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه‌ کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده‌ خودرو است. در واقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می‌توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید.

اجزا و قطعات گیربکس کدام است :

  • پوسته گیربکس
  • شافت واسط یا محور زیر
  • شافت ورودی
  • شافت خروجی یا محور اصلی
  • یاتاقان یا بیرینگ گیربکس
  • میل ماهک
  • دسته دنده
  • کشویی دنده
  • کاسه نمد
  • دنده برنجی

انواع گیربکس کدام است :

گیربکس از ساده‌ترین شکل در اولین خودروی مدرن جهان، تولید بنز، تنها به صورت دو سرعته مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت علم مکانیک این سیستم نیز پیشرفت‌های فراوانی کرد و به مرور به انواع آن اضافه شد. اکنون سه دسته بزرگ جعبه دنده وجود دارد؛

∗ گیربکس‌های دستی

∗ گیربکس‌های اتوماتیک یا خودکار

∗ گیربکس‌ها نیمه خودکار 

علائم خرابی گیربکس

1-صدا گیربکس در حالت ایستاده یا خلاص

در صورتی که خودرو شما در حالت خلاص از داخل گیربکس صدایی مانند ساییدگی به گوش میرسد احتمال دارد سطح واسکازین کم باشد و یا کیفیت آن پایین باشد بهتر است اول اقدام به چک کردن سطح واسکازین کرده و درصورتی که زمان زیادی از تعویض آن گذشته اقدام به تعویض واسکازین نمایید(کارشناسان عمر مفید واسکازین را با توجه به شرایط رانندگی بین 50 تا 100 هزار کیلومتر میدانند) در صورتیکه با انجام موارد فوق صدای موجود در گیربکس رفع نشد احتمالا مشکل از چرخ دنده ها و یا بلبرینگ های داخل گیربکس باشد سریعا در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجهه کنید.

ادامه مطلب
علت و علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

2-عمل نکردن یا تاخیر در عملکرد گیربکس

هنگام تعویض دنده گیربکس خودرو باید سریعا به درخواست راننده عکس العمل نشان دهد در صورتی که به کندی و یا عمل نکردن پاسخ دهد نشان از خرابی گیربکس خودرو است .این مشکل ممکن است به دلیل نشت یا آلودگی روغن گیربکس، نگهداری نادرست از گیربکس یا نفوذ ناخواسته آب در قطعات آن به دلیل افتادن خودرو در سیلاب باشد. اگر این مشکل رفع نشود، می‌تواند با گرمای بیش‌ از حد به قطعات داخلی گیربکس آسیب برساند.

3-سخت جا رفتن دنده های خودرو

در گیربکس دستی در صورتی که دنده به زحمت جا نرود و یا صدای نا خوشایندی هنگام تعویض دنده به گوش برسد کلاچ فرسوده شده و باید تعویض شود . اما درباره ماشین‌های دنده اتومات، تغییر شدید و ناگهانی دنده به دنده دیگری که نتوانید تشخیص دهید می‌تواند نشانه خرابی گیربکس باشد.

4-نشتی واسکازین در زیر خودرو

معمولا اصلی ترین علت نشت واسکازین در زیر خودرو مربوط به خرابی کاسه نمد گیربکس می باشد در این صورت حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید نشت واسکازین سطح آن را در گیربکس کم میکند و ممکن است باعث خراب شدن قطعات داخلی گیربکس شود

لطفا به مطلب فوق امتیاز دهید

/ 5

رتبه صفحه شما: