ضدیخ

ضدیخ روغنی یا اسیدی کدام بهتر است ؟

ضد یخ چیست و چه کاربردی دارد؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به پاسخ این سوال بیندازیم تا ماهیت انواع ضد یخ را بهتر درک کنیم. تا همین چند سال پیش، تا حرف از گزینه‌ای مناسب برای خنک کردن موتورهای درون‌سوز پیش می‌آمد، همه ذهن‌ها به سمت استفاده از آب می‌رفت. اگرچه اصلی‌ترین دلیل این امر عدم پیشرفت کافی فناوری و ارزان بودن آب محسوب می‌شد، ویژگی‌هایی همچون غیرسمی بودن و ظرفیت گرمایی زیاد، آب را برای خنک کردن موتورهای درون سوز تبدیل به ماده‌ای مناسب می‌کردند. با پیشرفت تدریجی فناوری، کار به جایی رسید که “آب” دیگر پاسخگوی نیاز موتورهای به‌کاررفته در فرآیندهای صنعتی نبود. با توجه به این که افرودن ناخالصی‌هایی همچون املاح به آب، به آن خاصیت خوردگی می‌بخشیدند دانشمندان باید به دنبال ماده‌ای با جرم مولکولی کم و نقطه‌ ذوب پایین می‌گشتند تا پاسخگوی نیازهایشان باشد. در نتیجه این جست‌وجوها بود که پای ترکیبات آلی در سال 1920 به صنعت تولید انواع ضد یخ باز شد و تا همین امروز، ترکیباتی همچون اتیلن گلیکول، اتانول و متانول که از جمله محلول‌های آلی به شمار می‌روند نقش خود را به‌عنوان ضد یخ در فرآیندهای صنعتی به اثبات رساندند.

آب، هنوز هم که هنوز است، به‌عنوان ماده‌ای مهم برای خنک‌سازی موتورها و جذب گرمای تولید شده توسط آن‌ها به کار می‌رود. بسیاری از صاحبان خودرو برای جلوگیری از یخ زدن این خنک کننده، مواد ضد یخ را به آن اضافه می‌کنند. ترکیب آب و ضد یخ، حرارت ناشی از جابه‌جایی خودرو را بین سایر اجزای ماشین پخش می‌کند و به طور کلی، حرارت موتور را از طریق ایجاد جریان همرفت کاهش می‌دهد. کاربرد انواع ضد یخ، امروزه فراتر از کنترل دمای خنک کننده خودرو است و بسیاری از مواد ضد یخ با در اختیار داشتن آلیاژها و فلزاتی همچون آلومینیوم، چدن، مس و برنج در ترکیب خود از خوردگی اجزای مختلف ماشین نیز ممانعت به عمل می‌آورند.

ضدیخ اسیدی چیست؟

ایزوپروپیل، برای اندازه گیری مایعات اتانول و اسید (الکل) استفاده می‌شود که موجب روان شدن حرکت قطعات لاستیکی خواهد شد. زمانی که این ضد یخ در قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاری می‌کند که عایق‌های گرما بدون ایجاد لغزش به کار خود ادامه دهند. ضد یخ‌های اسیدی عمر بیشتری دارند و از استانداردهای بیشتر و سخت‌گیرانه‌ترین عبور می‌کنند تا به مرحله تولید برسند، از این رو کیفیت و ایمنی آن‌ها بسیار بالا بوده و می‌توان آن‌ها را تضمین شده دانست.

ضدیخ روغنی چیست؟

معمولا در خودروهای داخلی ضد یخ‌های روغنی خواهان بیشتری دارند. این ضد یخ‌ها از مواد پایه معدنی تشکیل می‌شوند و عمر آن‌ها در صورت استفاده متعادل از خودرو به یک سال و نیم می‌رسد. خنک کردن یکی از کاربردهای اصلی این ضد یخ‌ها است که با توجه به آب و هوای کشور ما، در استان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که قطعات خودرو خنک نشوند، این احتمال وجود دارد که گرما باعث خرابی واشر یا سیلندر شود. با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که ضد یخ روغنی در مقایسه با ضد یخ اسیدی محافظت بیشتری را از موتور خودرو ارائه می‌دهد. همچنین ضد یخ اسیدی در طولانی مدت می‌تواند به بدنه و قطعات موتور آسیب برساند.

ضد یخ های الکلی و روغنی چه مزایا و معایبی نسبت به هم دارند؟

همانطور که گفته شد، انواع ضد یخ را می‌توان در دو دسته‌ی روغنی و الکلی دسته‌بندی کرد. بیایید نگاهی موردی به ویژگی‌های هرکدام از انواع ضد یخ داشته باشیم تا بیشتر با مزایا و معایب هرکدام آشنا شویم.

ویژگی‌ها ضد یخ الکلی ضد یخ روغنی
عمر طولانی دارد ندارد
نیاز به شست‌و‌شوی رادیاتور پیش از تعویض دارد ندارد
امکان ایجاد شرایط مناسب برای خوردگی موتور دارد ندارد

 

لطفا به مطلب فوق امتیاز دهید

ضدیخ روغنی یا اسیدی کدام بهتر است ؟
5 1 5 1
0 / 5

رتبه صفحه شما: