اصولا هر دو قطعهای مکانیکی که روی یکدیگر میلغزند، نیاز به روغن دارند چراکه در صورت نبود روغن، این دو قطعه یا بدلیل اصطکاک از بین میروند یا بر اثر گرما، دچار فرسایش و شکست میشوند. اساس کار روغن موتور نیز همین است.
البته روغن موتورها، بدلیل ویژگی شیمایی خاصشان، فواید دیگری هم دارند. مثلا روغن موتورها عایق بسیار خوبی برای گرما هستند. از این رو میتوان از آنها، در سیستم خنککاری موتور هم استفاده کرد. ضمن اینکه روغن موتورها بدلیل چسبنده بودنشان، میتوانند انواع ذرات اضافی، مثل گردوخاک و برادههای فلزات را به خود جذب کنند و جلوی انتقال آنها را به سایر اجزای خودرو را بگیرند.
روغن موتورها، دارای دو نوع معروف هستند: یکی روغن موتور معدنی یا مینرال (Mineral) است و دیگری نیز روغن موتور صنعتی که خود، دو نوع مختلف سنتتیک (Synthetic) و نیمه سنتتیک (Semi-Synthetic) دارد.
روغن موتور معدنی یا مینرال، نوع قدیمیتر و در واقع، نوع اولیه روغن موتورهاست که از نفت خام بدست میآید. اکثر خودروهای قدیمی و همچنین اکثر خودروهایی که پیشرانههای قدیمی دارند، معمولا از روغن موتور معدنی استفاده میکنند. روغن موتورهای معدنی، ساختار شیمایی پیچیدهای ندارند و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده آنها کمتر از روغن موتورهای صنعتی است. همچنین این نوع روغنها، بدلیل نداشتن افزودنی، معمولا زودتر از روغنهای صنعتی، نیاز به تعویض دارند.
اما روغن موتورهای صنعتی (نیمه سنتتیک و فول سنتتیک)، از ترکیبات شیمایی بدست میآیند و عمدتا برای خودروهای جدیدتر و پیشرانههایی با تکنولوژی بالاتر، استفاده میشوند. روغن موتورهای صنعتی را در آزمایشگاه، آنقدر دستکاری میکنند تا کمترین ناخالصی و به تبع آن، بیشترین قابلیت روانکاری را داشته باشد.
ویسکوزیته که در زبان فارسی آنرا بنام «گرانروی» ترجمه میکنیم، معیاری است که برای نشاندادن «میزان غلظت سیالات» استفاده میکنیم. هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، یعنی با سیال غلیظتری سروکار داریم. بعنوان مثال ویسکوزیته عسل، بیشتر از ویسکوزیته آب است.
در روغن موتورها نیز ویسکوزیته، همچنان یکی از پرکاربردترین اصطلاحات است. از آنجایی که روغن موتورها برای پیشرانههای مختلف و برای استفاده در دماهای مختلف ساخته میشوند، پس بدیهی است که بعضی از روغن موتورها، غلیظتر باشند اما بعضی دیگر، رقیقتر.
برای آنکه بتوانیم ویسکوزیته روغن موتورها را با یکدیگر مقایسه کنیم، از استاندارد SAE استفاده میکنیم. یکی از کدها و عددهایی که روی بستهبندی روغن موتورها میبینید نیز دقیقا مربوط به همین استاندارد است.
درجهبندی روغن موتورها را در استاندارد SAE، با عدد مشخص میکنیم که کمترینش 0 و بیشترینش 60 است. مثل SAE-0 و SAE-60.
عدد 0 به معنی کمترین ویسکوزیته (یا کمترین غلظت) بوده و روغن موتور اصطلاحا در نرمترین حالت است. عدد 60 نیز به معنی بیشترین ویسکوزیته (یا بیشترین غلظت) بوده و روغن موتور، در سفتترین حالت خواهد بود.
بر اساس استاندارد SAE، روغن موتورها به دو دسته «مونو گرید» و «مالتی گرید» تقسیمبندی میشوند که در ادامه، به معرفی آنها میپردازیم.
روغن موتور مونو گرید یا تکدرجهای (Single-Grade) همانطور که از نامشان پیداست، به انواع روغن موتوری گفته میشود که فقط در یک محدوده دمایی مشخص، جوابگوست.
اگر روغن موتور را برای «هوای سرد» ساخته باشند، ویسکوزیته آنرا با «عدد به همراه حرف W» بیان میکنیم که در اینجا حرف W از واژه Winter گرفته شده است. روغن موتور با درجه ویسکوزیته زمستانی، عددی بین 0 تا 30 دارد و همانند جدول زیر، آنها را نامگذاری میکنیم:
درجه زمستانی* | حداقل دما | حداکثر دما |
---|---|---|
SAE 5W | منفی 40 درجه | صفر درجه |
SAE 10W | منفی 29 درجه | مثبت 50 درجه |
SAE 15W | منفی 18 درجه | مثبت 38 درجه |
SAE 20W | منفی 1 درجه | مثبت 27 درجه |
*در جدول فوق، درجه برحسب سلسیوس (سانتیگراد) است.
*حداقل و حداکثر دما، بر اساس ترکیبات روغن، ممکن است تغییر کند.
اما اگر روغن موتور را برای «هوای گرم» ساخته باشند، ویسکوزیته آنرا «فقط با عدد» بیان میکنیم. روغن موتور با درجه ویسکوزیته تابستانی، معمولا عددی بین 30 تا 60 دارد و همانند جدول زیر، آنها را نامگذاری میکنیم:
درجه تابستانی* | حداقل دما | حداکثر دما |
---|---|---|
SAE 20 | منفی 7 درجه | مثبت 27 درجه |
SAE 30 | صفر درجه | مثبت 38 درجه |
SAE 40 | مثبت 5 درجه | مثبت 50 درجه |
*در جدول فوق، درجه برحسب سلسیوس (سانتیگراد) است.
*حداقل و حداکثر دما، بر اساس ترکیبات روغن، ممکن است تغییر کند.
منبع باما
جهت تعویض روغن در محل اصفهان با امداد خودرو اصفهان تماس بگیرید